UNA PINTURA DE PICASSO AMAGADA AL CARRER CONSOLAT DE MAR?



El carrer Consolat de Mar porta aquest nom des de 1834. Abans s’havia anomenat de les voltes dels Boters i dels Fusters, pels oficis que allà hi eren instal•lats, voltes de Guayta, no se sap si pels vigies que des d’aquell lloc miraven al mar i els seus perills o per un llinatge, i finalment, Volta dels encants, ja que allà es va instal•lar un mercat de diversos objectes en pública subhasta. És un carrer que guanya quan hi entres. La part del carrer veïna amb la Via Laietana i la plaça d’Antonio López és moderna i a mesura que avancem, a partir del carrer de les Portadores, envelleix. A una banda destaca l’artística Llotja i just al davant un espai encisador, dominat per pintorescos porxos.




Hi ha una curiosa història amagada a aquets carrer. Ens hem de remuntar a l’any 1903, els protganistes són dos joves artistas: Picasso i Sabartés.
El que seria des de 1935 secretari de Picaso publicava un llibre que recollia les seves vivències junts. Allà ens explica la història d’aquest taller: 

“Yo tomo un pisito debajo del tejado de una casa de esquina en la parte más angosta de la calle del Consulado: un viejo caserón con escalera de caracol, empinada y oscura. La entrada da a los pórticos en donde están los fabricantes de baúles y maletas. Tengo dos piezas y una cocinita; cada pieza tiene una ventana y el tabique que separa a las dos está agujereado por un tragaluz oval. Las paredes están encaladas, el piso es de ladrillos de barro mal cocido y el techo de vigas. En principio ese local debe servir de estudio (…) A los pocos días Picasso viene a decorar las paredes (…) Como siempre que se entrega a la obsesión de producir, parece que se aísla de cuanto le rodea y que se adueña del espacio en que se mueve: como si se bebiera el aire; como si las ideas estuvieran flotando por allí y temiera que alguien se las quite...  El caso es que no separa los ojos de la pared y que el que está a su lado se siente abandonado de su contacto espiritual. Diríase que una fuerza oculta conduce su mano llevándola a seguir, con la punta del pincel, una senda de luz que sólo él puede percibir".

 
Sabartés explica en que va consistir la decoració: primer es dedica a una de les parets on pinta, sobre d’una finestra, un nu que defineix com a rígid, i continua amb la paret que hi ha enfront, on representa una parella fent l’amor als peus d’un moro penjat a una forca, inspirant-se en la novela eròtica Gamiani d’Alfredo de Musset. Un altra dia torna i treballa en la decoració d’un ull de bou on dibuixa “unas líneas en torno del huevo, dándoles el aspecto de unos párpados abiertos (…) el ojo monumental parecía vigilar lo que pasaba” i a sota unes figures estirades.
Sembla ser que no va ser només Picasso qui va pintar “Casagemas también pintó porciones de pared en el taller aquel”
No sabem gaire més de les pintures, només que un dia un “obrero que tuvo que quitarlas de la vista. A nadie se le ocurrió fotografiarlas siquiere, porque entonces eso todavía no representaba un valor monetario. Hoy la gente se disputaría el honor de verlas, alguien compraría la casa por tenerlas, serian reproducidas, se habría gastado una fortuna para costear el trabajo de despegarlas, montarlas y enmarcarlas”.
 

Potser avui, 110 anys després de fer-les, les pintures encara hi són allà i tenim a la nostra ciutat unes pintures amagades de Picasso.