Les Galeries Laietanes, fundades el 1915 al
número 613 de la Gran Via pel marchant Santiago Segura, van ser l’aparador del
Noucentisme. S’ha dit més d’una vegada que Les Galeries Laietanes són al
noucentisme el que els Quatre Gats al modernisme. Allà s’hi celebraven
exposicions, allà es presentaven les principals publicacions i allà tenien lloc
tota mena d’actes.
Al soterrani del local hi havia el celler, que
era el punt principal de reunió dels artistes i escriptors noucentistes. L’espai
comptava amb una decoració sortida de la mà de Xavier Nogués. L’artista va
omplir els murs amb pintures al tremp de caràcter satíric amb múltiples escenes
que són un cant als plaers del vi i que després seguiria en la decoració de la
residència del col·leccionista Lluis Plandiura i en el conjunt de ceràmiques del
celler de Pinell del Brai (1921) a la Terra Alta. Destaquen en els
aproximadament 40 plafons que va realitzar, una sèrie de figures de caràcter humorístic,
en especial els borratxos, de nas enorme, barret que tapa la cara o pèl
despentinat, americana ample i una copa a la mà transmetent l’alegria de viure.
Avui, gràcies al treball de recuperació que van fer Josep Gudiol i el
restaurador Andreu Asturiol als anys 40 podem gaudir d’ells al MNAC.
Nogués va dibuixar també amb aquests tipus de
personatges els gots que s’utilitzaven a les Les Galeries Laietanes. Són gots
esmaltats, el disseny era de Nogués mentre la tècnica de l’esmalt va ser aplicada
per Ricard Crespo. Al MNAC dels quals es mostren tres models Una veritable delícia.
En algun lloc he llegit que van ser un èxit i va arribar a fer-ne 26 models
diferents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada