LA PEDRERA HAVIA DE SER LA CASA DE LA VERGE



Que als darrers anys de la seva vida Gaudí era un home molt religiós és ben conegut, però que aquest profund sentiment va voler-lo mostrar a la seva obra arquitectònica, a simple vista, és difícil de veure. Quan l’any 1906 va rebre l’encàrrec dels Milà per construir el seu impressionant habitatge en ple Passeig de Gràcia va voler deixar una bona demostració.


Si la casa era concebuda com una muntanya, aquesta no era altra cosa que una gran peanya per una imatge de la verge. Al projecte de la façana que l’any 1906 es va presentar a l’Ajuntament es pot veure com la part central apareixia un relleu de la Verge amb Jesús als braços


Però sembla que Gaudí va repensar la seva idea original i va anar més enllà. Així va pensar que la casa fos coronada per un grup escultòric més complex en el qual la Verge, amb el nen Jesús als braços, tenia als seus peus els arcàngels Miquel, amb l’espasa, i Gabriel, amb el lliri a la mà. La idea de Gaudí la concretaria l’escultor Carles Mani. Primer es va fer un model en fang d’escala 1:10 i més tard una de nova  a tamany natural en guix que havia de donar pas a l’obra definitiva que havia de fer-se de pedra, amb elements metàl·lics i de vidre. En total havia de tenir uns quatre metres d’alçada. 


El conjunt havia de ser d’allò més impressionant: una mena de gran capella com les que omplien els carrers de la ciutat vella, un cant d’amor a la mare de Déu.


Però com les coses no sempre surten com es planegen malgrat sigui el planificador un arquitecte  molt important. L’obra no s’arriba a realitzar ja que els propietaris de l’edifici no ho consideraven adient. Hi ha unanimitat en considerar que el motiu pel qual es va desestimar aquest santíssim coronament va ser la Setmana Tràgica, al juliol de 1909, quan Barcelona es va convertir en la ciutat cremada quan, de la nit al dia, es comencen a cremar edificis religiosos. Aquest fets segur que farien que el Milà es fessin enrera. Segur que aquest fet acabaria d’espatllar les relacions entre l’arquitecte i els seus clients, de tal forma que  Gaudí acaba abandonant l’obra i va a judici contra els Milà, demanant els seus horaris, 105.000 pessetes, que acabaria cedint als jesuïtes. 


Finalment en el lloc on hauria d’haver la gran estàtua de la Verge i els potents arcàngels hi ha una discreta rosa i la inicial del nom de Maria. Aquest motiu sembla aclarir que l’advocació de la Verge de l’edifici era la del Roser, onomàstica de la propietària, i no la de Gràcia, patrona de l’antiga vila en honor a la qual hi havia una capella just on ara s’alça la construcció gaudiniana.